.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
میزگرد انتخاباتی در ایسنای مازندران

نمايندگان کانديداهاي دهمين دوره رياست جمهوري در ميزگرد انتخاباتي "بررسي برنامه‌ها و ديدگاه‌ها" حضور يافته و نسبت به مسائل ارائه شده اظهار نظر کردند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایسنا ، پرسش اول درخصوص دانشجوي سياسي و خط قرمزهاي آن و ضرورت تشکيل پارلمان دانشجوئي بود که بر اساس قرعه کشي پاسخ دهندگان اين مساله به ترتيب اسحاق صلاحي، رييس ستاد انتخاباتي محمود احمدي نژاد، غلامعلي رنجبر، رييس ستاد انتخاباتي محسن رضائي، علي کريمي مله، نماينده ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي و علي رضا صفاريان، نماينده ستاد انتخاباتي مهدي کروبي بودند.

اسحاق صلاحي، رييس ستاد انتخاباتي محمود احمدي نژاد در مازندران در اين خصوص اظهار کرد: اگر اين مساله را بپذيريم که اساس کشور به دانشگاه بر مي‌گردد، ضرورت اين که دانشگاه‌ها مي‌خواهند کشور را بسازند و بايد سياسي باشند يا نه، کاملاً روشن خواهد شد.

وي افزود: از آن جايي که آينده کشور در دست دانشگاه خواهد بود، دانشگاه بايد سياسي باشد و به همين دليل بايد تعريف درستي از عرصه سياسي داشته باشيم.

صلاحي با طرح اين سوال که آيا ايجاد تشکل‌هاي حزبي بدون خط و مشي را سياسي مي دانيم يا سياسي کاري؟ ادامه داد: دانشجوي سياسي کسي است که مي خواهد آگاه باشد و اين جمع در دانشگاه به سه دسته خنثي، حساس و فعال تقسيم مي‌شوند.

وي گفت: دانشجوي سياسي با خارج شدن از حالت خنثي به حساسيت رسيده و سپس فعال مي‌شود که در خلق فرهنگ پيشتاز است و صرفاً فرهنگ پذير نيست.

صلاحي افزود: اگر بپذيريم که طيف دانشگاه با دانشجو و اساتيد، سازندگان آينده کشور هستند، قطعاً فعال بودن دانشگاه در عرصه سياسي ضرورت خواهد داشت.

صلاحي با بيان اين که شاکله‌ي سياسي شدن را در شکل و محتوا مي بينيم، گفت: اگر صرفاً تشکل سياسي درست کنيم، اين کار سياسي نيست و مانند دموکراسي ابزار است.

وي تصريح کرد: دموکراسي براي جامعه ما هدف نيست بلکه ابزاري براي تعالي ما در جامعه است.

صلاحي گفت: اگر بگوييم سياسي شدن دانشجو هدف است ، اشتباه است زيرا ايجاد تشکل سياسي تحت عنوان بسيج دانشجويي و مانند آن، هدف است.

وي اظهار کرد: در بعد محتوايي، دانشجو با آگاهي از موضع خنثي به مرحله‌ي فعال مي‌رسد.

صلاحي با بيان اينکه جمهوريت و اسلاميت دو بال انقلاب اسلامي هستند که مشروعيت آن از قبل دين و محبوبيت آن از قبل مردم است، خاطرنشان کرد: مي‌خواهيم دانشجو را در فضايي قرار دهيم که سياسي شود نه در فضاي وارداتي قرار بگيرد.

وي تأکيد کرد: عضوگيري و حزب سازي و آن چه که در غرب متداول است در جامعه سامان نخواهد گرفت.

صلاحي درخصوص خط قرمزها نيز گفت: هر نظام سياسي با هر نوع تفکر، داراي ارزش‌هاي بنيادي است که کسي حق ورود به آن را ندارد.

وي منافع ملي، تماميت ارضي، نوع حاکميت، جمهوري اسلامي و ولايت فقيه، ارزش‌هاي امام و انقلاب را خط قرمز نظام دانست و گفت: هم چنانکه خط قرمز در خانه و اجتماع وجود دارد، براي بقاء نظام سياسي نيز خط قرمزهايي وجود دارد.

صلاحي اظهار کرد: اعتقاد ندارم که خط قرمزها بايد زياد باشد ولي بايد براي خود حريمي قائل شويم و کسي حق ورود بر شعاع دين، مذهب و منافع ملي را ندارد.

وي با بيان اينکه ما ايراني ها در انجام کارهاي جمعي مشکل داريم، گفت :آرمان‌هاي دانشجو و دانش آموز ما را به جايي مي‌برد که انديشه ي مشارکتي را اداره کنيم.

به گزارش ايسنا، غلامعلي رنجبر، رييس ستاد انتخاباتي محسن رضائي در پاسخ به سوال مطرح شده با بيان اين که دانشجو بايد سياسي باشد، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرمايشاتي داشتند، الزاماً حادثه اي بايد پشت قضيه اتفاق افتاده باشد تا رهبر بر اين مساله تاکيد کند، يعني حتماً دانشجو را از سياسي بودن فراري دادند که رهبر خطر را احساس کردند.

وي با اشاره به اينکه دانشجو بايد مويد نظام باشد، افزود: فکر مي‌کنيم دانشجوي سياسي يعني تابع نظراتي که ما در ذهن داريم و دانشجو بايد در چارچوب تابوتي که ساخته ايم قرار گيرد و اگر اضافه شد ببريم و اگر کم شد بکشيم.

رنجبر با بيان اينکه هر حرکتي با فهم ميسر است و بدون آن آگاهانه نيست، گفت: بايد فهم سياسي داشته باشيم و هر انساني بايد سياست فهم باشد و اين يک ارزش و مقدمه‌ي کار است.

وي اظهار کرد: دانشجو زمينه‌هاي ذهني پاکي دارد و کسي که مي‌خواهد به دانشجوي سياسي تبديل شود، بايد بر اساس اصول باشد نه اين که از احساسش استفاده کند زيرا هم محبت و هم تنفر به شدت در اين مسير جهت پيدا مي‌کند.

رنجبر هم‌چنين به بحث دانشجوي ستاره‌دار اشاره کرد و گفت: نمي توانيم به آمار و ارقامي که اين روزها اعلام مي‌شود، استناد کنيم چون دروغ فراوان است.

رنجبر در همين رابطه افزود: در دانشگاه‌هاي مازندران به صرف اعتراض به وضعيتي خاص که الزاماً هم سياست نبود، دانشجويان داراي ستاره شدند و اين با اهداف رهبر داراي تناقض است ضمن اين که تحمل سياسي بايد از طرف مديران وجود داشته باشد.

وي با اشاره به اين که خط قرمز براي همه است ، گفت: اين خط قرمزها براي دانشجو بايد کمتر باشد.

رنجبر با بيان اينکه آيا بايد براي اشتباه دانشجو، قضيه را محکوم نموده و فرصت اشتباه به دانشجو ندهيم، گفت: دانشجويان فرزندان ما هستند و بايد در کوران فعاليت‌هاي سياسي، پخته‌ي سياسي شوند.

وي ادامه داد: اگر حساس سياسي مي‌خواهيم، به اهداف دست پيدا نخواهيم کرد، بايد فعال سياسي داشته باشيم که بتوانند تحول در دانشگاه را به وجود بياورند.

رنجبر تأکيد کرد : اشتباه نکنيم، تشکل‌هاي علمي بحث سياسي ندارند‌، جايگاه دانشجوي سياسي نه در تشکل‌هاي علمي و هنري بلکه در تشکل هاي سياسي است .

وي افزود: احساسم اين است که در سياست‌هاي گذشته به دنبال هماهنگي و ايجاد آهنگ مناسب نبوديم و سياست انقباضي و بازدارنده بوده است.

رنجبر گفت: فريب دادن مردم از طريق آمارها، فريب بزرگي است و دانشجوي سياسي بايد مطالعه داشته باشد تا تشخيص دهد.

به گزارش ايسنا، علي کريمي مله، نماينده ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار کرد: سياست، مقدمه‌اي محوري به نام قدرت دارد و حساسيت دانشجو به قدرت است و اين منفي نيست.

وي افزود: اين حساسيت به منزله‌ي بيان و بروز نقد و پرسشگري و انتقاد آزادانه نسبت به مناسبات قدرت در جامعه است.

کريمي مله گفت : مجموعه انسان هاي داراي ذهن بيدار و حساس نسبت به قدرت در نظام بين‌المللي، طبيعي است با بروز آن توقع مي رود جامعه دانشجويي به مناسب قدرت، حساسيت داشته باشد.

وي تصريح کرد: دانشجو براي سياسي بودن، نيازمند قرار گرفتن در متن پيش زمينه‌هاست.

کريمي مله در همين رابطه گفت: دانشجو زماني سياسي مي‌شود که براي انجام فعاليت سياسي‌، احساس امنيت داشته باشد و اگر احساس ناامني کند، نمي توان شعار سياسي بودن دانشجو داد.

وي گفت: معتقدم در شرايط کنوني چند عامل وجود دارد که شاخص‌هاي غير سياسي کردن دانشجو است و مثال آن انحلال تشکل‌هاي سياسي گروه مسلط، تخصيص بودجه‌هاي مختلف بين گرايش‌هاي سياسي‌، گذاشتن نهادهايي فقط براي يک طيف سياسي و تقويت احساس ترس و بروز رفتارهايي در جامعه است.

کريمي با بيان اينکه دريغ از آن که از دانشجو اظهار نظر بخواهيم و جرأت کند در کلاس پاسخگو باشد، گفت: بسته کردن فضاي دانشگاه، انقباض فضاي نقد با فضاي انديشه با منويات رهبري و مفاد قانون اساسي مغاير است.

وي اظهار داشت: بايد تلاش کنيم فضاي امنيتي به شدت مشهود در دانشگاه را حذف کنيم.

وي نيز به بحث دانشجوي ستاره دار اشاره کرد و گفت: وجود دانشجوي ستاره دار انقباض دانشجوي سياسي است و 3 تن از دانشجوهاي اينجانب، ستاره دار هستند که يکي از آنها به صورت غير قانوني از کشور خارج شده است.

کريمي مله در ادامه افزود: دانشجوي ستاره دار واقعيت انکارناپذير در دانشگاه است و اين مساله ستاره دار آموزشي با ستاره دار سياسي که فقط به دليل کار سياسي مارک خورده‌اند، فرق دارد.

وي با بيان اينکه دانشجوي سياسي حساسيت جدي نسبت به مقوله ي قدرت دارد، گفت: خطوط قرمز را قبول دارم اما به ميزان کمتر، در حاليکه آنقدر گستره را فراخ مي‌کنند که جز براي يک طيف سياسي امکان فعاليت وجود ندارد.

کريمي تأکيد کرد: بين حوزه کنش و انديشه بايد تفاوت قائل شد.

وي گفت‌: با وجود عدم منع سخنراني‌، بسته به نوع برداشت سليقه‌اي از خطوط قرمز، وقتي منع سخنراني وجود دارد ، طبيعي است که دانشجو، سياسي نخواهد شد.

کريمي درخصوص پارلمان دانشجويي نيز گفت‌: نگاه موسوي بر گستردن شاکله بنيادهاي مديريتي است و در چارچوب غير متمرکز کردن مديريت در نظام دانشجويي ، پارلمان مي‌تواند باعث بهبود نظام دانشجو شود.

به گزارش ايسنا‌، علي رضا صفاريان، نماينده ستاد انتخاباتي مهدي کروبي در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: دانشگاه آيينه جامعه است و در کشورهايي که احزاب نيستند، نقش دانشجو مهم است.

وي گفت: با اهميتي که روحانيت دارد اما جايي نيست که امام دانشگاه را پشت سر روحانيت قرار داده باشند و همه جا فرموده‌اند که اصلاح دانشگاه به اصلاح مملکت مي انجامد.

صفاريان اظهار کرد: با پارلمان دانشجويي موافق هستم و اين کار فرهنگي و سياسي دانشجويي مورد قبول است.

وي گفت: کار اصلي دانشگاه ، توليد علم مدرن و پژوهش است و انسان‌هايي درد آشنا تربيت مي‌کند که با دولت و مردم، رابطه برقرار مي‌کنند.

صفاريان تصريح کرد: به دليل استبداد زدگي 2500 ساله‌ي ما، احزاب ضعيف‌اند و بار بسيار زياد سياسي بر دانشگاه و به خصوص بر دانشجو ، تحميل شده است.

وي ادامه داد : بايد کاري انجام دهيم که حضور دانشجو در صحنه ي سياسي آسان و متعادل شود.

صفاريان اظهار کرد : دانشجوي سياسي کسي است که به دلايل فراوان از جمله نخواستن، نداشتن ، انسان دوستي ، جسارت، حق طلبي و پرسشگري ، چون به جايي وابسته نيست، راحت تر صحبت مي کند و به دانايي نسبي نيازمند است.

وي در همين خصوص گفت: دانشجوي سياسي استقلال خود را حفظ مي کند و به بهترين شکل موضع مي گيرد و حاکميت بايد اين حق را به رسميت بشناسد.

صفاريان افزود: سيستم‌هاي امنيتي بايد با قريحه دانشجو برخورد نرم داشته باشند.

وي گفت‌: مديران دانشگاه رابطه‌اي با زيست دانشجويي نداشته و در زمان رياست‌، برخورد خوبي ندارند.

صفاريان تصريح کرد: اصولي همچون نظم در دانشگاه و حق شهروندي بايد رعايت شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.113 seconds.